«Ազգային սահմանափակության» և «ազգային ձևի» միջև. Դեմիրճյանը՝ Վարդանանքը խմբագրելու խնդրի առաջ

  Երկրորդ համաշխարհային պատերազմը հաղթելուց հետո ստալինյան համակարգը նոր «պայքարի և հաղթանակի» ծրագիր էր առաջարկում՝ առաջ քաշելով չորրորդ հնգամյա պլանը։ Մշակույթի և արվեստի ոլորտում նոր հնգամյակի անելիքները 1946 թվականին ուղենշեց…

Կարդալ ավելին«Ազգային սահմանափակության» և «ազգային ձևի» միջև. Դեմիրճյանը՝ Վարդանանքը խմբագրելու խնդրի առաջ

1778 թվականի Հայաստանի քարտեզի՝ Աշխարհացոյց Հայաստանեայցի պատկերագրությունը՝ որպես հայկական զինանշանի արդի նախագծի օրինակ

  1778 թվականին Վենետիկում, Հնդկաստանի Մադրաս քաղաքում գործող վաճառական Շահամիր Շահամիրյանի պատվերով լույս է տեսնում Հայաստանը ուրվագծող քարտեզը՝ Աշխարհացոյց Հայաստանեայցը: Քարտեզն առանձնահատուկ է ոչ միայն հայկական պատմական տեղավայրերի և հարակից…

Կարդալ ավելին1778 թվականի Հայաստանի քարտեզի՝ Աշխարհացոյց Հայաստանեայցի պատկերագրությունը՝ որպես հայկական զինանշանի արդի նախագծի օրինակ

Շահամիր Շահամիրյանը՝ «հանրապետական» թե՞ «քաղքենի բուրժուա». Հովհաննիսյանի արձագանքը Ավդալբեգյանին

  1922 թվականին Երևանում լույս տեսնող Նորք ամսագրի առաջին համարում հրապարակախոս, հայագետ, պատմաբան Թադևոս Ավդալբեգյանի Հայ ազատագրական շարժման յերկու հոսանք XVIII դարի վերջերում հոդվածին կից ընթերցողին է ներկայացվում հետաքրքրական մի…

Կարդալ ավելինՇահամիր Շահամիրյանը՝ «հանրապետական» թե՞ «քաղքենի բուրժուա». Հովհաննիսյանի արձագանքը Ավդալբեգյանին

Վրաց Հերակլ երկրորդի՝ 1797 թվականի նոյեմբերի 20-ի հրովարտակը. Շահամիր Շահամիրյանը՝ Լոռվա «իշխան»

  1797 թվականի նոյեմբերի 20-ին վրաց թագավոր Հերակլ երկրորդը վավերացնում է իր երկրի սահմանների հարավը զբաղեցնող Գուգարաց աշխարհը՝ Լոռի քաղաքով, հնդկաստանաբնակ վաճառական Շահամիր Շահամիրյանին շնորհելու վերաբերյալ հրովարտակը: Վերջինս դեռևս 1790…

Կարդալ ավելինՎրաց Հերակլ երկրորդի՝ 1797 թվականի նոյեմբերի 20-ի հրովարտակը. Շահամիր Շահամիրյանը՝ Լոռվա «իշխան»

Հեղափոխվող կյանքն՝ իբրև զգայական ներկայություն. Խորհրդային Հայաստան թերթի գրաֆիկական ձևավորումն ըստ Հակոբ Կոջոյանի

  Հայաստանի խորհրդայնացման եռամյա տարելիցին նվիրված Խորհրդային Հայաստան թերթի՝ 1923 թվականի նոյեմբերի 29-ի հատուկ համարը բացվում է նկարիչ Հակոբ Կոջոյանի՝ Խորհրդային Հայաստանի եռամյա պատմությունը ներկայացնող գրաֆիկական աշխատանքով։ Խորհրդային Հայաստանի պաշտոնական…

Կարդալ ավելինՀեղափոխվող կյանքն՝ իբրև զգայական ներկայություն. Խորհրդային Հայաստան թերթի գրաֆիկական ձևավորումն ըստ Հակոբ Կոջոյանի

«Նացիոնալիստական վտանգավոր տենդենցները» մերկացնելու Արամայիս Կարապետյանի փորձը

  1946 թվականին՝ Համաշխարհային պատերազմի հաղթանակից անմիջապես հետո, խորհրդային գրականության և արվեստի ոլորտում մեկնարկեց գաղափարական թերությունները սուր ինքնաքննադատությամբ շտկելու փուլը։ Սրա սկիզբը դրեց Անդրեյ Ժդանովը նույն թվականի իր «պատմական» համարվող…

Կարդալ ավելին«Նացիոնալիստական վտանգավոր տենդենցները» մերկացնելու Արամայիս Կարապետյանի փորձը

Բնափիլիսոփայական մոտեցումն՝ իբրև արդի քաղաքական մտքի քննադատության հնարավորություն

  Ավանդաբար հայ քաղաքական միտքը ոգեշնչված է եղել ֆրանսիական լուսավորական իդեալներով և դրանց հետագա գերմանական ու ռուսական վերամեկնաբանություններով։ Պետությունն ու քաղաքականությունն ընկալելու մեր լուսավորիչների եղանակը փիլիսոփայորեն բնորոշելու տեսանկյունից առանցքային է…

Կարդալ ավելինԲնափիլիսոփայական մոտեցումն՝ իբրև արդի քաղաքական մտքի քննադատության հնարավորություն

Քաղաքականության նպատակը․ կյանքի սովորական ընթացքից վեր բարձրանա՞լ, թե՞ դրա ներսում ապրել

  Մեզանում լուսավորական քաղաքական մտքի վառ արտահայտված առանձնահատկություններից է դրա հոգևոր-կրոնական իմաստավորումը։ Հայ լուսավորիչները քաղաքականության հիմքում տեսել են բարոյական գաղափարների համաձայան ապրելու հանձնառությունը. հանձնառություն, որը մարդուն վեր է բարձրացնում իր…

Կարդալ ավելինՔաղաքականության նպատակը․ կյանքի սովորական ընթացքից վեր բարձրանա՞լ, թե՞ դրա ներսում ապրել

Քաղաքականությունը բարոյական հանձնառություն, թե՞ զգայական հարաբերություն

  Քաղաքական մտքի մեր լուսավորական ավանդույթի առանձնահատկություններից է այն, որ վերջինս չի ենթադրում տարբեր մարդկանց միջև զգայական մակարդակում հարաբերություն։ Որպես կանոն, կենտրոնում է հայտնվում վերզգայական բնույթ ունեցող այս կամ այն…

Կարդալ ավելինՔաղաքականությունը բարոյական հանձնառություն, թե՞ զգայական հարաբերություն

«Կոմունիստ ընկերների նկատմամբ կատարված թերացումը». Աշոտ Հովհաննիսյանի դիմումը 

  1950-1960-ականներին Աշոտ Հովհաննիսյանը շարունակեց ստալինյան բռնաճնշումներով ու աքսորով ընդհատված իր գործուն պատմաբանությունը: Խրուշչովյան «ձնհալի», ապա բրեժնևյան «լճացման» պայմաններում Հովհաննիսյանի հետաքսորական կյանքն ու գործունեությունն ինքնին վեր էին հանում 1920-ականների պատմաքաղաքական…

Կարդալ ավելին«Կոմունիստ ընկերների նկատմամբ կատարված թերացումը». Աշոտ Հովհաննիսյանի դիմումը 

«Սուքիասի տունը» Նոր Ջուղայում. հայ վաճառականությունը և արևմտյան արվեստի յուրացումը

  18-րդ դարում Մադրասի հնդկահայ գործիչների քաղաքական ծրագրի ուսումնասիրությունը մեզ տանում է 17-րդ դարի Նոր Ջուղա՝ շոշափելու շահական Պարսկաստանի սրտում բնավորված հայ գաղութի կյանքի հանգամանքները: Նախիջևանի հայերով կազմավորված այս համայնքի…

Կարդալ ավելին«Սուքիասի տունը» Նոր Ջուղայում. հայ վաճառականությունը և արևմտյան արվեստի յուրացումը

Հորդորակը՝ «փրկչական» ծրագիր թե «սպառնալիք». Սիմեոն Երևանցի կաթողիկոսի քննադատությունը

  Խորհրդային միության կազմալուծումից հետո հայ քաղաքական մտքի պատմության մեջ 18-րդ դարավերջի հնդկահայ գործիչների քաղաքական ծրագիրը սկսում է ըմբռնվել իբրև Երրորդ հանրապետության հիմքում ընկած գաղափարաբանություն: Այս առումով նշանակալի էր դառնում…

Կարդալ ավելինՀորդորակը՝ «փրկչական» ծրագիր թե «սպառնալիք». Սիմեոն Երևանցի կաթողիկոսի քննադատությունը

Մադրասյան տպագրական գործի մարտահրավերները. Սահակ Ճեմճեմյանը՝ Հայաստանի քարտեզի հրատարակության առթիվ

  Այլադավան տիրապետողներից հայերի ազատագրության և կորսված հայրենիքը վերագտնելու նպատակը Մադրասի հնդկահայ գործիչների օրակարգում դրված էր որպես ամենօրյա «փութաջան» աշխատանք պահանջող հարց: Այս նպատակի իրագործման ճանապարհին կարևոր գործնական նշանակություն էր…

Կարդալ ավելինՄադրասյան տպագրական գործի մարտահրավերները. Սահակ Ճեմճեմյանը՝ Հայաստանի քարտեզի հրատարակության առթիվ

Վարդանանց պատկերը Համաշխարհային պատերազմի և հետպատերազմյան տարիներին. Էդուարդ Իսաբեկյանի նկարազարդումները

  Էդուարդ Իսաբեկյանն իր ստեղծագործության մեջ Դերենիկ Դեմիրճյանի Վարդանանք պատմավեպի մոտիվներին մի քանի անգամ և մի քանի տարբեր միջնոցներով է անդրադարձել։ Նկարիչն ունի բուն վեպի նկարազարդման գրաֆիկական մի քանի շարքեր՝…

Կարդալ ավելինՎարդանանց պատկերը Համաշխարհային պատերազմի և հետպատերազմյան տարիներին. Էդուարդ Իսաբեկյանի նկարազարդումները

Վարդանանքը կրոնական շերտերից մաքրելու ճանապարհին. Վաչե Նալբանդյանի քննադատությունը

  Դերենիկ Դեմիրճյանի Վարդանանք պատմավեպի առաջին հատորը լույս տեսավ Հայրենական պատերազմի ամենաթեժ օրերին՝ 1943 թվականին։ 1946-ին երկրորդ հատորի հրատարակումն արդեն համընկավ պատերազմից հետո նոր թափ առած «իդեոլոգիական պայքարն ուժեղացնելու», «բոլշևիկյան…

Կարդալ ավելինՎարդանանքը կրոնական շերտերից մաքրելու ճանապարհին. Վաչե Նալբանդյանի քննադատությունը

Անողոք ինքնաքննադատության հնգամյակը. Դեմիրճյանի ելույթը Հայրենականի օրերի գրականության մասին

  Համաշխարհային պատերազմի հաղթանակից հետո՝ 1946 թվականի օգոստոսին Խորհրդային Միությունում ընդունվեց առաջիկա տարիների «ժողովրդական տնտեսության վերականգնման և զարգացման հնգամյա պլանը»։ Պատերազմի տարիներին կապիտալիստական երկրների՝ հատկապես Բրիտանիայի և Ամերիկայի հետ դաշնակցությունը,…

Կարդալ ավելինԱնողոք ինքնաքննադատության հնգամյակը. Դեմիրճյանի ելույթը Հայրենականի օրերի գրականության մասին

Ղևոնդյանց ոգին Հայրենական պատերազմում. Էջմիածին ամսագրի քարոզը

  1940-ականներից Խորհրդային միությունում քրիստոնեական եկեղեցիների հանդեպ ճնշումների աստիճանական թուլացում ենք նկատում։ Հայրենական պատերազմի տարիներին այս դինամիկան վերաճում է ընդհուպ մինչև զգուշավոր համագործակցության։ Սրա մի նշան կարելի է դիտել այն,…

Կարդալ ավելինՂևոնդյանց ոգին Հայրենական պատերազմում. Էջմիածին ամսագրի քարոզը

Ձևով ազգային, բովանդակությամբ սոցիալիստական. Էդուարդ Թոփչյանի ելույթը

  1920-ականներից Խորհրդային Միությունում սկիզբ առած նոր՝ պրոլետարական արվեստի բնույթի շուրջ բուռն բանավեճերը ստալինյան 1930-ականների կեսերին արդեն վերևից պարտադրված խիստ որոշակի պատասխան ստացան։ Սոցիալիստական ռեալիզմն էր արվեստի միակ ընդունելի չափանիշների…

Կարդալ ավելինՁևով ազգային, բովանդակությամբ սոցիալիստական. Էդուարդ Թոփչյանի ելույթը

Բարոյականությունը բնությանը հակադրելու սահմանները. Հյումի զգուշավոր մոտեցումը

  Հասկացական այն շրջանակը, որի ներսում պատմականորեն ձևավորվել է հայ լուսավորականության քաղաքական միտքը և մասնավորապես պետության արդի մեր ըմբռնումը, բարոյականությունը հակադրում է մարդու զգայանյութական աշխարհին։ Ռուսոյական բարոյափիլիսոփայության ոգով՝ մեր լուսավորչները…

Կարդալ ավելինԲարոյականությունը բնությանը հակադրելու սահմանները. Հյումի զգուշավոր մոտեցումը

Անձնական և հանրային շահի միջև լարումն՝ իբրև բուռն և հանդարտ կրքերի միջև հակադրություն

  Դժվար է գտնել քաղաքական փիլիսոփայության որևէ ավանդույթ, որը պետության հիմքում չի կանխադրում անձնական շահի և հանրային շահի միջև լարուման գոյությունը։ Տարբեր են սակայն այն եղանակները, որոնցով ըմբռնվում է այս…

Կարդալ ավելինԱնձնական և հանրային շահի միջև լարումն՝ իբրև բուռն և հանդարտ կրքերի միջև հակադրություն

Մարդկային առաքինությունների անատոմիական հերձումը Հյումի նամակում

  Բարոյափիլիսոփաներն արդարև նկատում են, որ պետությունը՝ հատկապես իր արդի տեսքով, ամենաբարդ կառույցներից է, որի հետ մարդ առնչվում է։ Պատահական չէ, որ արդի պետությունն ըմբռնելու խնդրն ինքը մեծ մարտահրավեր է…

Կարդալ ավելինՄարդկային առաքինությունների անատոմիական հերձումը Հյումի նամակում

Բեքոնը և մարդկային կրքերի մեխանիկան

  Քաղաքական մտքի մեր ավանդույթի շրջանակներում բարիք գործելու և չարիքից խուսափելու պարտականությունը հանգեցվում է մարդու գաղափարական համոզմանը։ Այս ավանդույթի շրջանակներում է, որ պետության «տեսությունը» հանգում է բարոյական իդեալի հանդեպ այնպիսի…

Կարդալ ավելինԲեքոնը և մարդկային կրքերի մեխանիկան

Աշոտ Հովհաննիսյանի գրքի տպագրության դեմ «հարուցված անհարկի խոչընդոտները»

  1967-ին տպագրության հանձնված Ուրվագծեր 19-րդ դարի երկրորդ կեսի արևելահայ հասարակական հոսանքների և հայ քաղաքական կուսակցությունների պատմության գրքում Հովհաննիսյանն առաջադրում էր արևելահայ ազգային-քաղաքական կուսակցությունների սկզբնավորման տեսությունը: Հովհաննիսյանի գրքում հայ կուսակցությունների…

Կարդալ ավելինԱշոտ Հովհաննիսյանի գրքի տպագրության դեմ «հարուցված անհարկի խոչընդոտները»

«Դաշնակցության մանր-բուրժուական ծագման տեսության պաշտպանողը». Աշոտ Հովհաննիսյանի դիմումը

  Ստալինյան աքսորն ու բռնաճնշումները վերապրած Աշոտ Հովհաննիսյանը 1950-1960-ականներին մարմնացնում էր ստալինիզմով ջնջնված ու մոռացված 1920-ականների քաղաքական մտքի ավանդույթը: Հետաքսորական իր գործունեությամբ Հովհաննիսյանը երևան էր բերում հայ քաղաքական մտքի զարգացումներն…

Կարդալ ավելին«Դաշնակցության մանր-բուրժուական ծագման տեսության պաշտպանողը». Աշոտ Հովհաննիսյանի դիմումը

Աշոտ Հովհաննիսյանի դիմումն իր մենագրությունը «վարկազրկող» մեղադրանքների առթիվ

  1960-ականներին՝ բրեժնևյան լճացման տարիներին, հետաքսորական իր գործունեությամբ Աշոտ Հովհաննիսյանը բախվեց պատմագիտության ու քաղաքականության մեջ բարձրացած ստալինիզմի նոր ալիքին: 1960-ականներին Հովհաննիսյանը գաղափարապես շարունակում էր հրապարակ բերել 1920-ականներին առաջ քաշած հայաստանյան…

Կարդալ ավելինԱշոտ Հովհաննիսյանի դիմումն իր մենագրությունը «վարկազրկող» մեղադրանքների առթիվ

Ժողովուրդը՝ բանաստեղծի ձայնով ճշմարտությունը վկայող ատյան. Դերենիկ Դեմիրճյանի Եղիշեն 

  19-րդ դարի վերջին նոր ձևավորվող արդի հայագիտության մեջ առանցքային տեղ սկսեց զբաղեցնել հայ գրականության ոսկեդարը համարվող հինգերորդ դարի մատենագիրների անունով մեզ հասած մատյանների քննությունը։ Քննադատական գիտության թափ առնող այս…

Կարդալ ավելինԺողովուրդը՝ բանաստեղծի ձայնով ճշմարտությունը վկայող ատյան. Դերենիկ Դեմիրճյանի Եղիշեն 

Պետականության մադրասյան ըմբռնումը. կրոնաեկեղեցական ավանդույթը քաղաքական նախագծի հիմքում

   Նախաբան Նոր տետրակ որ կոչի յորդորակ (գրաբար) Նոր տետրակ, որ կոչվում է հորդորակ (աշխարհաբար) Նախաբան Հնդկաստանի Մադրաս քաղաքում Շահամիր Շահամիրյանի հիմնադրած տպարանում լույս տեսած գրքերի շարքում նշանակալի տեղ է…

Կարդալ ավելինՊետականության մադրասյան ըմբռնումը. կրոնաեկեղեցական ավանդույթը քաղաքական նախագծի հիմքում

Հայ հանրապետականության ավանդույթը. Մադրասի խմբակի ազատագրական գաղափարաբանությունը և տեսողական մշակույթը

  Մեր հետազոտության նպատակն է քննել 18-րդ դարի երկրորդ կեսին Հնդկաստանի Մադրաս քաղաքում գործող հայերի քաղաքական ծրագիրը և այն պայմանավորող մտավորական ավանդույթը՝ արդի հայ հանրապետականության հիմքերն ըմբռնելու համար։ Մադրասի խմբակը,…

Կարդալ ավելինՀայ հանրապետականության ավանդույթը. Մադրասի խմբակի ազատագրական գաղափարաբանությունը և տեսողական մշակույթը

Ժողովրդի սերը՝ երկնային դրախտ. Վարդան Մամիկոնյանը ֆաշիստների դեմ ռազմաճակատում

  1941 թվականին Խորհրդային Միության վրա Ֆաշիստական Գերմանիայի հարձակումից հետո խորհրդային կյանքի բոլոր ասպարեզները ֆաշիզմի դեմ բացեցին կռվի իրենց ճակատը։ «Հայրենական» անունը ստացած այս պատերազմի մեկնարկից ամիսներ անց ՍՍՌՄ գիտությունների…

Կարդալ ավելինԺողովրդի սերը՝ երկնային դրախտ. Վարդան Մամիկոնյանը ֆաշիստների դեմ ռազմաճակատում

Նահատակ ժողովուրդը՝ միաբան ուժ. Վարդանանքի առաջին հրատարակությունը

  1943 թվականին՝ Ֆաշիստական Գերմանիայի դեմ Խորհրդային Միության մղած պատերազմի շիկացած պահին, Խորհրդային Հայաստանում լույս է տեսնում Դերենիկ Դեմիրճյանի Վարդանանք պատմավեպի առաջին հատորը. «… և քանի որ մեր ժողովուրդը դուրս…

Կարդալ ավելինՆահատակ ժողովուրդը՝ միաբան ուժ. Վարդանանքի առաջին հրատարակությունը